Het Waregemse bedrijf STAS is één van die verborgen parels van de Belgische economie.
“Wij maken de meest performante de kippers en zelflossers en zetten ons product in heel Europa en Rusland in de markt”, zegt commercieel directeur Brecht Vandenborre. “Daar zijn we echt trots op. STAS is een trots bedrijf.”
Bij STAS werken 500 mensen, verspreid over productie-eenheden in Roemenië, in Duitsland en twee in België, waaronder het hoofdkwartier in Waregem.
Over innoveren ga je niet in je eentje zitten nadenken, je hebt de inzichten van anderen nodig
Dat je een criminoloog als Brecht Vandenborre in de business van kippers en zelflossers terugvindt, komt door zijn na-studie, aan de école supérieure de commerce in Frankrijk.
“Ik ben nieuwsgierig en geïnteresseerd, en lees veel business-artikels. Over innoveren ga je niet in je eentje zitten nadenken, je hebt dan inzichten van anderen nodig. Overal lees ik de verhalen van disruptieve starters en staat geschreven dat je innovatie moet stimuleren. Dat heeft me doen stil staan bij de vraag hoe innovatief en disruptief wij zelf zijn in onze onderneming.”
Brecht kwam op het idee om Bedenk in te schakelen na het lezen van het boek ‘Van Tanker Naar Speedboot’.
“Ofwel leg ik een boek al na veertig pagina’s aan de kant, ofwel houdt een boek me vast. ‘Van Tanker Naar Speedboot’ hield me vast, omdat het toont hoe je innovatie kunt managen.”
“De boodschap die het boek geeft, dat was altijd ook al mijn gevoel. Je bent voor je vernieuwing helemaal niet afhankelijk van dat ene lumineuze idee dat op een blauwe maandag bij toeval je bureau binnenwandelt. Innovatie kun je op gang trekken. Innovatie is iets om aan te werken, en dus ook iets om te managen. Je moet het innoveren in de organisatie stimuleren en medewerkers daarin trainen en coachen.”
Innovatie kun je op gang trekken. Innovatie is iets om aan te werken, en dus ook iets om te managen
Op elk niveau in een bedrijf kun je innoveren, en elke innovatie kan het verschil maken, vertelt Brecht.
“Wij zitten met ons bedrijf in een relatief klassieke business. Onze klanten willen geen volledig disruptieve innovaties op hun bord krijgen. Wij proberen stapsgewijs mee te evolueren met de tendensen van vandaag: duurzaamheid, energie-efficiënte, veiligheid, comfort en gemak…”
“Ik ben van mening dat er veel te innoveren valt, maar dat die innovatie op zich geen game changer hoeft te zijn. Het hoeft niet per se met grote schokken. Kleine vernieuwingen en verbeteringen, anders gaan denken, betere werkpatronen, dragen net zo goed bij tot de groei van de onderneming.”
Net zoals andere industriële bedrijven investeert STAS in R&D in eigen huis. Het is vervolgens verleidelijk om alle innovatieverantwoordelijkheid exclusief bij de R&D-ingenieurs te leggen. Brecht kiest er bewust voor om de innovatiecirkel uit te breiden en gaat ook voor medewerker-gedreven innovatie. Dat breed gaan en het betrekken van medewerkers past volledig in zijn kijk op wat er extra nodig is om met de klant te verbinden.
“Ik vind innovatie in de organisatie, in services, in de go-to-market, minstens even belangrijk als innovatie op productniveau. De innovatie op organisatieniveau is soms zelfs belangrijker voor een sneeuwbaleffect in je rendement… Ons product is al goed, en daar geniet de klant van. Het is voor ons juist uitdagender om eens echt na te denken over wat we extra kunnen genereren aan branding, aan community-gevoel, naar verbondenheid met de onderneming, zodanig dat de klant nog een grotere meerwaarde ervaart.”
Ik vind innovatie in de organisatie, in services, in de go-to-market, minstens even belangrijk als innovatie op productniveau
Bedenk ontwikkelde voor STAS een zesdaagse innovatie sprint. Een team van medewerkers is zes dagen in afzondering gegaan, samen met Bedenk. We nodigden ook een service designer uit die expert is in het ontwerpen van diensten en weet hoe je die smaak geeft. Alle kennis van de medewerkers is doorheen een creatief proces tot nieuwe inzichten begeleid, en daarbij nog eens geïnfuseerd met de vakkennis van de service designer.
Toen we het project voorstelden, vroeg Brecht of al die dagen wel nodig waren.
“Initieel denk je ’Hoeven we onze mensen effectief zoveel dagen vrij te maken? Zullen die dagen wel renderen?’ Maar dan stap je in het traject en merk je op een bepaald moment aan het enthousiasme van de mensen, en ook aan het resultaat, dat die zes dagen echt wel noodzakelijk zijn.”
Op een bepaald moment merk je aan het enthousiasme en het resultaat dat die zes dagen echt wel noodzakelijk zijn
Tijdens de zesdaagse innovatie sprint zijn klanten geïnterviewd, er is aan ideeëngeneratie gedaan en de ideeën zijn uitgetest bij gebruikers, … Het traject leverde uiteindelijk drie nieuwe innovatieprojecten op die straks concreet worden uitgerold.
Naast de drie concrete nieuwe innovatieprojecten, leverde het traject nog enkele andere waardevolle positieve neveneffecten op.
“Mensen zijn gaan beseffen hoe belangrijk innovatie is en wat het betekent om zich in te leven in de klant”, zegt Brecht.
“Tegelijk heeft elke deelnemer aan de vijfdaagse geleerd dat je innovatie kunt opwekken. Iedereen heeft denkpatronen geoefend die helpen om ideeën te genereren. Dat creatieve denken kunnen de mensen nu ook gebruiken binnen andere projecten. Het zal zaak zijn om die vaardigheid niet te laten vervagen en die creatieve reflexen te blijven stimuleren.”
De mensen zijn naar elkaar toegegroeid en begrijpen nu wat het betekent om innovatief te denken
Brecht steekt zijn ambities met de innovatiecultuur binnen STAS niet onder stoelen of banken.
“Binnen vijf jaar wil ik graag dat iedereen in het hoofdkwartier zich bewust is van de noodzaak van innovatief denken en dat een groot deel van de organisatie zo’n innovatietraject heeft afgelegd.”
Welk advies geeft Brecht aan collega ondernemers die met innoveren worstelen?
“Besef de noodzaak. En als dat besef er nog niet is, lees dan de literatuur over disruptie. Maak een draagvlak binnen je organisatie op managementniveau en op HR niveau om middelen en tijd vrij te maken en mensen in innovatie te betrekken, bel Bedenk en ga aan de slag.”
Benieuwd naar een innovatie sprint?
Ontdek onze gestructureerde aanpak
Meer weten?
Is je innovatieve spier geprikkeld?
Hi, voor je verder gaat… eerst even jouw beslissing. Wij gebruiken cookies om de website goed te kunnen laten werken, voor het optimaliseren van jouw gebruikerservaring en het bijhouden van statistieken. We gebruiken enkel met jouw toestemming optionele cookies voor marketingdoeleinden zoals het tonen van gepersonaliseerde advertenties. Lees er meer over in onze cookieverklaring.
Deze cookies zijn nodig voor het goed functioneren van de website en kunnen niet worden geweigerd. Meer informatie cookieverklaring.
Wij gebruiken analytische cookies om bij te houden en te analyseren hoe gebruikers onze website gebruiken. Het gebruik van software voor webanalyse helpt ons te begrijpen hoe bezoekers onze website ervaren. We houden onder meer bij: hoeveel tijd bezoekers doorbrengen op de website, welke pagina’s zij bezoeken, waar men op de pagina klikt en tot hoe ver men scrolt. Deze gegevens worden zo veel mogelijk geanonimiseerd of gepseudonimiseerd.
We maken gebruik van marketingcookies voor advertentie- en (re)marketingdoeleinden. Hiermee kunnen we de effectiviteit van onze campagnes en advertenties meten en verbeteren. Deze cookies worden enkel geplaatst nadat je hiervoor toestemming hebt gegeven.
Wanneer we video’s van bijvoorbeeld Youtube of Vimeo integreren op onze website, plaatsen deze partijen cookies om meer te weten te komen over jouw surfgedrag. Indien je deze cookies niet toelaat, zullen we deze content niet tonen. Meer informatie cookieverklaring.
Je kunt jouw keuze op elk gewenst moment wijzigen via de cookieinstellingen onderaan de website