Interesse? Contacteer ons!
Een innovatie sprint is een kort en krachtig innovatietraject, ideaal voor teams die willen starten met medewerker-gedreven innovatie.
De innovatie sprint van Bedenk is bij uitstek geschikt voor het bedenken en ontwikkelen van vernieuwende business concepten. Dit kan zowel gaan over over interne vraagstukken, zoals processen en structuren of strategie; over aanbod vraagstukken, zoals producten en diensten; maar ook over externe vraagstukken zoals .
Ons 'triple diamond' innovatie sprint proces is bijzonder performant
Bij Bedenk hanteren we ons eigen, geoptimaliseerde proces van 6 tot 8 workshopdagen. We combineren wetenschappelijke inzichten uit het Cromax model met een resultaatgerichte benadering van de sprint.
Dit resulteert in een zeer efficiënt proces: gemiddeld krijgt 60 tot 80% van de gepresenteerde projecten groen licht voor ontwikkeling. Bovendien wordt ongeveer 80% hiervan succesvol geïmplementeerd, wat bewijst dat het proces ook zeer degelijke, gedragen projecten oplevert.
In dit intensieve traject wordt er wekelijks 1 workshopdag georganiseerd. Op die manier krijg je een relatief kort en toch krachtig proces dat uw medewerkers kunnen combineren met hun gewone taken. De doorlooptijd van het gehele proces van innovatie-opdracht tot en met het beslissingsmoment is hier 2 à 3 maand.
SCANNEN (1 dag)Tijdens de kick-off maken de deelnemers kennis met elkaar, het proces en de innovatie-opdracht. Ze worden getraind in de juiste communicatiestrategieën om een veilig teamklimaat te garanderen. Tot slot delen ze kennis over het thema en definiëren ze de kennisleemtes, waarop een researchplan wordt opgesteld.
RESEARCHEN (+/- 1 dag)Per twee voeren de teamleden zelf een deel van het onderzoek uit, inclusief diepte-interviews met minstens drie effectieve gebruikers.
SELECTEREN (1 dag)De opgedane inzichten worden gedeeld en de belangrijkste worden geselecteerd. Er wordt gezocht naar interessante nieuwe kruispunten, waarop de innovatieraag wordt aangescherpt.
VERBEELDEN (1 à 2 dagen)
Deelnemers onderzoeken innovatietrends aan de hand van aangescherpte innovatievragen, genereren honderden out-of-the-box ideeën en selecteren de meest kansrijke voor verdere uitwerking tot basisconcepten.
TESTEN (1 à 2 dagen)De concepten worden omgezet in prototypes, waarmee de deelnemers naar de echte gebruikers gaan. Na observatie en bevraging worden de concepten gekozen en/of verbeterd.
BEREKENEN (1 dag)Aan de hand van geteste concepten wordt een winstgevend businessmodel uitgewerkt, inclusief het becijferen van een mini business case.
PLANNEN (1 dag)In de laatste workshopdag worden de verschillende concepten in een grondig projectplan gegoten, resulterend in een betrouwbare planning voor de developers. Ook wordt hier de laatste presentatie voorbereid.
VALIDATIE & FEEDBACKDe finale projecten worden voorgesteld aan de innovatie board, die tijdens een validatieworkshop beslist welke projecten groen licht krijgen. Vervolgens worden deze projecten toegewezen aan een ontwikkelteam.
Ben je benieuwd hoe anderen de innovatie sprint hebben ervaren? Ontdek hoe STAS het heeft aangepakt.
Lees meer over de cases
Meer weten?
Wil je weten hoe wij je kunnen helpen?
contacteer ons
Hi, voor je verder gaat… eerst even jouw beslissing. Wij gebruiken cookies om de website goed te kunnen laten werken, voor het optimaliseren van jouw gebruikerservaring en het bijhouden van statistieken. We gebruiken enkel met jouw toestemming optionele cookies voor marketingdoeleinden zoals het tonen van gepersonaliseerde advertenties. Lees er meer over in onze cookieverklaring.
Deze cookies zijn nodig voor het goed functioneren van de website en kunnen niet worden geweigerd. Meer informatie cookieverklaring.
Wij gebruiken analytische cookies om bij te houden en te analyseren hoe gebruikers onze website gebruiken. Het gebruik van software voor webanalyse helpt ons te begrijpen hoe bezoekers onze website ervaren. We houden onder meer bij: hoeveel tijd bezoekers doorbrengen op de website, welke pagina’s zij bezoeken, waar men op de pagina klikt en tot hoe ver men scrolt. Deze gegevens worden zo veel mogelijk geanonimiseerd of gepseudonimiseerd.
We maken gebruik van marketingcookies voor advertentie- en (re)marketingdoeleinden. Hiermee kunnen we de effectiviteit van onze campagnes en advertenties meten en verbeteren. Deze cookies worden enkel geplaatst nadat je hiervoor toestemming hebt gegeven.
Wanneer we video’s van bijvoorbeeld Youtube of Vimeo integreren op onze website, plaatsen deze partijen cookies om meer te weten te komen over jouw surfgedrag. Indien je deze cookies niet toelaat, zullen we deze content niet tonen. Meer informatie cookieverklaring.
Je kunt jouw keuze op elk gewenst moment wijzigen via de cookieinstellingen onderaan de website