Assessment innovatiecultuur

Meten is weten!

Voor je kan starten met het aanpakken van de innovatiecultuur, willen we eerst helder in kaart brengen hoe de situatie op dit moment is: Wat doen we goed? En waar kan het beter? Hiervoor hebben we een eigen en uniek assessment ontwikkeld. Dit assessment is gebaseerd op ons wetenschappelijk onderbouwd Cromax® framework

Dit gebeurt op basis van een combinatie van kwantitatief en een kwalitatief onderzoek.  Samen geven het kwalitatief en kwantitatief onderzoek ons een helder beeld op de verschillende aspecten van je innovatiecultuur én welke aspecten voor de organisatie prioritair zijn om te groeien.

Hoe matuur is jouw innovatiecultuur? Doe de test!

Stap 1: kwantitatief onderzoek

Aan de hand van een online vragenlijst vragen we aan alle medewerkers hoe zij de innovatiecultuur op dat moment ervaren. Deze bevraging is gebaseerd op het Cromax-model en omvat 36 items. De bevraging duurt ongeveer 9 minuten om te voltooien.

Deze bevraging geeft ons een eerste beeld van de situatie op dit moment: wat gaat er echt goed - wat is gemiddeld - wat heeft dringende aandacht nodig?

voorbeeld uitslag assessment innovatiecultuur Cromax

Stap 2: kwalitatief onderzoek

Het assessment geeft indicatoren over waar er een probleem is, maar nog niet over waarom er zich een probleem voordoet. Om het waarom te achterhalen, doen we vervolgens kwalitatief onderzoek waarbij we inzoomen op de pijnpunten. 

Om het waarom te achterhalen voeren we interviews bij een relevante doorsnede van de organisatie. Wij mikken op een 5% à 10% van alle medewerkers. Hoe meer, hoe accurater. We kiezen deze mensen zo uit dat we een goede doorsnede van de organisatie krijgen: alle niveau’s en alle departementen. 

Een interview duurt gemiddeld ongeveer 1uur per persoon.

Assessment innovatiecultuur

Analyse en roadmap

De combinatie van het kwalitatief en kwantitatief onderzoek geeft een helder beeld van de innovatiecultuur binnen de organisatie op dit moment. Dit kan vervolgens gebruikt worden om heel doelgericht een roadmap voor change op te maken zodat we de juiste aspecten aanpakken.

  • “Eigenlijk is een dergelijk traject ook erg leerzaam voor het management, niet alleen voor de medewerkers" - Bernard De Potter, Administrateur-Generaal @ Agentschap Innoveren & Ondernemen
  • “De mensen zijn naar elkaar toegegroeid en begrijpen nu wat het betekent om innovatief te denken.” - Brecht Vandenborre, Commercieel Directeur @ Stas
  • “Voor mij is het vanzelfsprekend dat je samen met je mensen verandert. Ik ben niet dom, maar zonder de nog slimmere mensen rondom mij raken we niet vooruit." - Geert Vanoverschelde, CEO @ Sylvester productions
  • “Ik leerde dat je innoveren kunt inbedden in je organisatie. Dat is goed, want zo kan elke medewerker mee innoveren.” - An Van Den Eynde, CEO @ Komma Board
  • “Iemand zei: ‘Ik denk dat dit het beste is wat je ooit gedaan hebt voor het bedrijf’.” - Ludovic Billiet, CEO @ Triplaco
  • “Ik had de outcome van zo'n innovatie bootcamp onderschat. Als ik onze concurrent was, ik zou schrik beginnen krijgen!” - Ivan Cornette, Sales & Marketing Director at Europ Assistance

Contacteer ons!

Benieuwd wat medewerker-gedreven innovatie aan jouw organisatie kan bijdragen? Of zit je met een uitdaging en wil je ons even aan de tand voelen hoe we kunnen helpen? Contacteer ons gerust, wij komen graag op de koffie.