Cultuurconnect ambieert topniveau qua innovatiecultuur

Cultuurconnect is een organisatie die (digitale) innovatie in de culturele sector stimuleert. Innovatie is dus hun core business. Toch voelden ze dat het nog beter kon en moest. Om hen daar bij te helpen, riepen ze de hulp van Bedenk in.

Na een jaar in dit traject spreken we met Jan Braeckman (Organisatiecoach) en Kristof Van den Branden (Innovatiemanager) over hun ervaringen.

Jan: “Cultuurconnect ondersteunt bibliotheken en cultuurcentra in digitale ontwikkelingen. We leveren diensten en producten die de sector helpen innoveren. Toch merkten we dat het soms té lang duurde voor we van idee tot realisatie kwamen. We hadden het gevoel dat we meer systematiek konden gebruiken.”

Kristof: “Vooral het tempo van innovatie frustreerde me. We deden veel pogingen, maar het ging niet snel genoeg. We wilden ook dat élke medewerker, niet alleen de innovatiemanagers, zich betrokken voelde bij vernieuwing. In de zomer heb ik daarom met enkele collega’s een brainstorm gehouden: ‘Hoe kunnen we ons proces versnellen?’ Die vraag mondde al snel uit in een ruimere behoefte aan hulp bij onze innovatiecultuur.”

Quote icoon
Er waren ook interviews met een dwarsdoorsnede van medewerkers.
Dat vond ik enorm verrijkend

De Eerste Stap: Een Brede Scan

Vanuit die behoefte kwamen ze bij Bedenk terecht. Voor je kan ingrijpen, wil je eerst weten wat de huidige situatie is. Daarom werd er aan aan de hand van ons Innometrikz® assessment eerst een nulmeting gedaan in twee stappen: eerst kwantitatief en vervolgens kwalitatief.

Kristof: “We hebben eerst een digitaal assessment verstuurd naar iedereen in de organisatie, dus niet enkel de innovatiemanagers. Ik was vooraf wat sceptisch: ‘Hebben mensen die weinig met innovatie te maken hebben wel iets zinvols te vertellen?’ Maar dat bleek super waardevolle input op te leveren. We ontdekten knelpunten die we zelf niet meteen zagen.”

Jan: “Er waren ook interviews met een dwarsdoorsnede van medewerkers. Dat vond ik enorm verrijkend. Je krijgt kwantitatieve data én verhalen uit de praktijk. We zagen bijv. dat we het op zich goed deden, maar dat er structurele thema’s waren die we onvoldoende aanpakten—zoals het sneller nemen van beslissingen of het delen van kennis.”

Conclusies en  Actieplan

Die innovatiescan bracht naast het maturiteitsniveau ook de sterktes en zwaktes in helder in kaart. Cultuurconnect bleek -zoals de meeste organisaties waarvan innovatie de core business is- reeds behoorlijk te scoren.

Jan: “Wat mij vooral bijbleef, was dat we op veel vlakken ‘groeiend’ of ‘goed’ scoorden—beter dan we soms dachten. Maar we zagen óók dat we veel winst konden halen in kennisdeling en besluitvaardigheid. Te vaak bleven ideeën hangen omdat we niet wisten hoe we van ‘proberen’ naar ‘daadwerkelijk testen en implementeren’ moesten gaan.”

Kristof: “Jullie brachten dat heel helder en visueel in kaart. ‘Innoveren doe je nooit alleen’, bijvoorbeeld, was zo’n principe dat bij ons is blijven hangen. We zijn duo’s gaan vormen om ideeën sneller te pingpongen en werk te verdelen.”

De Praktische Uitvoering

Ondanks de mooie resultaten, bleef men niet bij de pakken zitten. Cultuurconnect had duidelijk hogere ambities.
Samen met het projectteam werden de actiepunten in een roadmap voor change gegoten. Sommige acties werden intern opgenomen, ander werden dan weer door Bedenk gefaciliteerd.

Kristof: “De duo-aanpak bij Team Podium heeft echt geholpen: je werkt niet meer alleen op een eiland, maar samen met een collega die helemaal op de hoogte is. Dat maakte onze innovatiesessies efficiënter. Ook de workshops die jullie gaven rond stakeholdermanagement en brainstormtechnieken brachten ons nieuwe methodes.”

Toch bleek die verandering niet altijd van een leien dakje te lopen.

Jan: “We merkten dat er veel ‘interne druk’ was. We hadden extra fondsen en projecten die we dringend moesten opleveren, plus een verhuizing. Daardoor viel een deel van ons actieplan soms stil. Het blijft een valkuil: als je geen structurele tijd en trekker voorziet, dreigen mooie plannen naar de achtergrond te schuiven.”

Quote icoon
Innovatie is het bestaansrecht van Cultuurconnect. Als innovatie doodbloedt, bloedt onze organisatie dood

Effect en Geleerde Lessen

Na een jaar in dit traject hebben Jan en Kristof enkele wijze lessen geleerd:

Jan: “Ten eerste: zorg voor behapbare trajecten. Ga niet tien dingen tegelijk veranderen. Pak één of twee thema’s vast per keer, zodat je kunt meten wat je bereikt. Ten tweede: voorzie mankracht. Iemand moet de trekker zijn; als die persoon uitvalt of elders nodig is, staat je verandering on hold.”

Kristof: “Daarnaast ben ik blij dat we iedereen bij de scan betrokken hebben. Dat werkt als een discussiestarter in de hele organisatie. ‘Ik had geen idee dat jij hierover nadacht!’ Die gesprekken zetten iets in beweging. Tot slot: blijf externe hulp inschakelen als je merkt dat er niet genoeg ruimte is om zelf te coördineren. Dat houdt de vaart erin.”

Toekomstperspectief

Innovatiecultuur verandert langzaam. Het is dus ook een traject van lange adem. Dat hebben Kristof en Jan duidelijk begrepen.

Kristof: “We willen vooral onze innovatiesnelheid nog opvoeren. Daar is het ooit mee begonnen voor mij. Ik denk dat we nu de methodieken in huis hebben, maar we moeten de discipline vinden om ze structureel te benutten.”

Jan: “Voor mij is er ook een duidelijke nood om, op regelmatige basis, onze innovatiecultuur te herijken: waar staan we, waar willen we naartoe, en wie pakt de rol van trekker? Zo bouwen we stap voor stap verder. Het gevoel dat ‘iedereen bijdraagt aan innovatie’ zit al in ons DNA. Nu moeten we die collectieve kracht blijven aanwakkeren.”

Kristof: “Zeker weten. Innovatie is onze bestaansreden. Zelfs als het niet altijd in één rechte lijn gaat, blijven we investeren in een sterke innovatiecultuur. We hebben dankzij dit traject een kompas in handen.”

Ontdek hoe het gesteld is met jullie innovatiecultuur

Vul de freemium versie van onze wetenschappelijk onderbouwde test in en krijg dadelijk een eerste rapport

Naar de test

Meer weten?

Is jouw innovatiespier geprikkeld?

Neem contact op