link: Kristof Van den Branden (Innovatiemanager) rechts: Jan Braeckman (Organisatiecoach)
Na een jaar in dit traject spreken we met Jan Braeckman (Organisatiecoach) en Kristof Van den Branden (Innovatiemanager) over hun ervaringen.
Jan: “Cultuurconnect ondersteunt bibliotheken en cultuurcentra in digitale ontwikkelingen. We leveren diensten en producten die de sector helpen innoveren. Toch merkten we dat het soms té lang duurde voor we van idee tot realisatie kwamen. We hadden het gevoel dat we meer systematiek konden gebruiken.”
Kristof: “Vooral het tempo van innovatie frustreerde me. We deden veel pogingen, maar het ging niet snel genoeg. We wilden ook dat élke medewerker, niet alleen de innovatiemanagers, zich betrokken voelde bij vernieuwing. In de zomer heb ik daarom met enkele collega’s een brainstorm gehouden: ‘Hoe kunnen we ons proces versnellen?’ Die vraag mondde al snel uit in een ruimere behoefte aan hulp bij onze innovatiecultuur.”
Er waren ook interviews met een dwarsdoorsnede van medewerkers. Dat vond ik enorm verrijkend
Vanuit die behoefte kwamen ze bij Bedenk terecht. Voor je kan ingrijpen, wil je eerst weten wat de huidige situatie is. Daarom werd er aan aan de hand van ons Innometrikz® assessment eerst een nulmeting gedaan in twee stappen: eerst kwantitatief en vervolgens kwalitatief.
Kristof: “We hebben eerst een digitaal assessment verstuurd naar iedereen in de organisatie, dus niet enkel de innovatiemanagers. Ik was vooraf wat sceptisch: ‘Hebben mensen die weinig met innovatie te maken hebben wel iets zinvols te vertellen?’ Maar dat bleek super waardevolle input op te leveren. We ontdekten knelpunten die we zelf niet meteen zagen.”
Jan: “Er waren ook interviews met een dwarsdoorsnede van medewerkers. Dat vond ik enorm verrijkend. Je krijgt kwantitatieve data én verhalen uit de praktijk. We zagen bijv. dat we het op zich goed deden, maar dat er structurele thema’s waren die we onvoldoende aanpakten—zoals het sneller nemen van beslissingen of het delen van kennis.”
Cultuurconnect scoorde met hun innovatiecultuur qua maturiteitsniveau op de grens tussen groeier en expert, een mooie score
Die innovatiescan bracht naast het maturiteitsniveau ook de sterktes en zwaktes in helder in kaart. Cultuurconnect bleek -zoals de meeste organisaties waarvan innovatie de core business is- reeds behoorlijk te scoren.
Jan: “Wat mij vooral bijbleef, was dat we op veel vlakken ‘groeiend’ of ‘goed’ scoorden—beter dan we soms dachten. Maar we zagen óók dat we veel winst konden halen in kennisdeling en besluitvaardigheid. Te vaak bleven ideeën hangen omdat we niet wisten hoe we van ‘proberen’ naar ‘daadwerkelijk testen en implementeren’ moesten gaan.”
Kristof: “Jullie brachten dat heel helder en visueel in kaart. ‘Innoveren doe je nooit alleen’, bijvoorbeeld, was zo’n principe dat bij ons is blijven hangen. We zijn duo’s gaan vormen om ideeën sneller te pingpongen en werk te verdelen.”
De resultaten van de audit werden visueel vertaald in het Cromax® framework
Aan de hand van de inzichten uit de audit werd een roadmap voor change opgesteld
Ondanks de mooie resultaten, bleef men niet bij de pakken zitten. Cultuurconnect had duidelijk hogere ambities. Samen met het projectteam werden de actiepunten in een roadmap voor change gegoten. Sommige acties werden intern opgenomen, ander werden dan weer door Bedenk gefaciliteerd.
Kristof: “De duo-aanpak bij Team Podium heeft echt geholpen: je werkt niet meer alleen op een eiland, maar samen met een collega die helemaal op de hoogte is. Dat maakte onze innovatiesessies efficiënter. Ook de workshops die jullie gaven rond stakeholdermanagement en brainstormtechnieken brachten ons nieuwe methodes.”
Toch bleek die verandering niet altijd van een leien dakje te lopen.
Jan: “We merkten dat er veel ‘interne druk’ was. We hadden extra fondsen en projecten die we dringend moesten opleveren, plus een verhuizing. Daardoor viel een deel van ons actieplan soms stil. Het blijft een valkuil: als je geen structurele tijd en trekker voorziet, dreigen mooie plannen naar de achtergrond te schuiven.”
Innovatie is het bestaansrecht van Cultuurconnect. Als innovatie doodbloedt, bloedt onze organisatie dood
Na een jaar in dit traject hebben Jan en Kristof enkele wijze lessen geleerd:
Jan: “Ten eerste: zorg voor behapbare trajecten. Ga niet tien dingen tegelijk veranderen. Pak één of twee thema’s vast per keer, zodat je kunt meten wat je bereikt. Ten tweede: voorzie mankracht. Iemand moet de trekker zijn; als die persoon uitvalt of elders nodig is, staat je verandering on hold.”
Kristof: “Daarnaast ben ik blij dat we iedereen bij de scan betrokken hebben. Dat werkt als een discussiestarter in de hele organisatie. ‘Ik had geen idee dat jij hierover nadacht!’ Die gesprekken zetten iets in beweging. Tot slot: blijf externe hulp inschakelen als je merkt dat er niet genoeg ruimte is om zelf te coördineren. Dat houdt de vaart erin.”
Innovatiecultuur verandert langzaam. Het is dus ook een traject van lange adem. Dat hebben Kristof en Jan duidelijk begrepen.
Kristof: “We willen vooral onze innovatiesnelheid nog opvoeren. Daar is het ooit mee begonnen voor mij. Ik denk dat we nu de methodieken in huis hebben, maar we moeten de discipline vinden om ze structureel te benutten.”
Jan: “Voor mij is er ook een duidelijke nood om, op regelmatige basis, onze innovatiecultuur te herijken: waar staan we, waar willen we naartoe, en wie pakt de rol van trekker? Zo bouwen we stap voor stap verder. Het gevoel dat ‘iedereen bijdraagt aan innovatie’ zit al in ons DNA. Nu moeten we die collectieve kracht blijven aanwakkeren.”
Kristof: “Zeker weten. Innovatie is onze bestaansreden. Zelfs als het niet altijd in één rechte lijn gaat, blijven we investeren in een sterke innovatiecultuur. We hebben dankzij dit traject een kompas in handen.”
Ontdek hoe het gesteld is met jullie innovatiecultuur
Vul de freemium versie van onze wetenschappelijk onderbouwde test in en krijg dadelijk een eerste rapport
Meer weten?
Is jouw innovatiespier geprikkeld?
Hi, voor je verder gaat… eerst even jouw beslissing. Wij gebruiken cookies om de website goed te kunnen laten werken, voor het optimaliseren van jouw gebruikerservaring en het bijhouden van statistieken. We gebruiken enkel met jouw toestemming optionele cookies voor marketingdoeleinden zoals het tonen van gepersonaliseerde advertenties. Lees er meer over in onze cookieverklaring.
Deze cookies zijn nodig voor het goed functioneren van de website en kunnen niet worden geweigerd. Meer informatie cookieverklaring.
Wij gebruiken analytische cookies om bij te houden en te analyseren hoe gebruikers onze website gebruiken. Het gebruik van software voor webanalyse helpt ons te begrijpen hoe bezoekers onze website ervaren. We houden onder meer bij: hoeveel tijd bezoekers doorbrengen op de website, welke pagina’s zij bezoeken, waar men op de pagina klikt en tot hoe ver men scrolt. Deze gegevens worden zo veel mogelijk geanonimiseerd of gepseudonimiseerd.
We maken gebruik van marketingcookies voor advertentie- en (re)marketingdoeleinden. Hiermee kunnen we de effectiviteit van onze campagnes en advertenties meten en verbeteren. Deze cookies worden enkel geplaatst nadat je hiervoor toestemming hebt gegeven.
Wanneer we video’s van bijvoorbeeld Youtube of Vimeo integreren op onze website, plaatsen deze partijen cookies om meer te weten te komen over jouw surfgedrag. Indien je deze cookies niet toelaat, zullen we deze content niet tonen. Meer informatie cookieverklaring.
Je kunt jouw keuze op elk gewenst moment wijzigen via de cookieinstellingen onderaan de website