Is jouw organisatie een innovatiebeginner en wil je de eerste stappen zetten? Of hebben jullie eigenlijk al een sterke innovatiecultuur, maar willen jullie juist de puntjes op de 'i' zetten om de concurrentie voor te blijven?
Ontdek hoe wij je kunnen helpen bij het analyseren van je huidige maturiteitsniveau, het opmaken van een roadmap voor change en het begeleiden van het veranderproces naar een echt innovatieve cultuur.
Zo worden jouw medewerkers de innvatiemotor van de organisatie!
De wereld verandert snel. Het zullen niet langer de grote zijn die de kleintjes oppeuzelen. Het zullen de snelle zijn die de trage verslaan.
Sinds het begin van de innovatie-explosie volgen veranderingen in maatschappij en bedrijven elkaar in snel tempo op. Om relevant te blijven, moet je als organisatie snel kunnen inspelen op die nieuwe omstandigheden.
Helaas zijn de meeste organisaties hier nog niet op voorbereid en worstelen ze met deze versnelling van innovatie. Vooral middelgrote en grote organisaties hebben af te rekenen met starheid en moeten voortdurend vechten om niet vast te lopen in logge structuren en processen.
Dat betekent dat ze zullen moeten inzetten op wendbaarheid. Bedrijven die hierin excelleren blijken steevast hun medewerkers te betrekken bij innovatie. Wanneer je zo je medewerkers aan boord weet te krijgen, wordt innoveren en veranderen plots een pak eenvoudiger.
Stel, je wil als manager werken aan de innovatiecultuur. Maar hoe begin je daar aan? Hoe weet je waar je nu staat en aan welke knopjes je moet draaien om het gewenste resultaat te krijgen...? Voor de meeste managers is dit (nog) geen parate kennis. Daardoor starten ze soms met de beste bedoelingen initiatieven die die vervolgens niet het effect hebben dat ze voor ogen hadden.
Zou het niet geweldig zijn als er een eenvoudig en helder model bestond dat je kon gebruiken om de innovatiecultuur in jouw organisatie te meten, te verbeteren en te managen? Wat als we zo een constante stroom van kwalitatieve, vernieuwende ideeën konden stimuleren? Wat als we jouw eigen mensen hiervoor kunnen mobiliseren?
Ontdek ons Cromax® innovatie framework, die vormt de basis waarop onze aanpak is gestoeld.
De rol van een creatief leider is niet om alle ideeën te hebben. Het is diens taak om een cultuur te creëren waarin iedereen ideeën kan bijdragen en het gevoel krijgen dat ze daarvoor gewaardeerd worden.
© 2024 Bedenk BV. All rights reserved
CROMAX®, ook bekend als de Creatieve Organisatie Matrix, is het eerste volledig wetenschappelijk onderbouwde model dat de innovatiecultuur binnen organisaties in kaart brengt.
We hebben het Cromax®-model ontwikkeld in samenwerking met onderzoekers van de Universiteit van Gent, Erasmus Hogeschool Brussel en Karel de Grote Hogeschool Antwerpen.
Het bevat meer dan 90 wetenschappelijk onderbouwde parameters waarmee we de cultuur binnen jouw organisatie nauwkeurig kunnen onderzoeken, verbeteren en managen.
Het model focust voornamelijk op de 'front end' van innovatie. Die zone in het begin van het innovatieproces waar de ideëen ontstaan. In de klassieke innovatiemodellen wordt die wat stiefmoederlijk behandeld, terwijl ze eigenlijk cruciaal is voor het innovatiesucces. Daardoor voelde deze fase juist vaak erg vaag en fuzzy aan. Daar wilden wij verandering in brengen.
Het Cromax® innovatieframework © 2024 Bedenk BV. All rights reserved
Het CROMAX®-model bestaat uit 2 assen:
- De verticale as bevat de 3 verschillende lagen binnen de organisatie: individu, team en leiderschap.
- De horizontale as beschrijft de 4 verschillende procesfasen innovatie: oriëntatie, ideecreatie, ideepromotie en realisatie.
Samen vormen deze 12 bouwstenen een eenvoudig en begrijpelijk model, dat dankzij de achterliggende 90 parameters tegelijkertijd ongelooflijk krachtig is.
Wil je graag een helder en onafhankelijk beeld krijgen van waar de innovatiecultuur in jouw organisatie staat? Met het Innometrikz® assessment krijg je een gedetailleerd overzicht van de verschillende elementen die een impact hebben op jouw innovatiecultuur en hoe jullie daarop scoren.
Doe de test
Een organisatiecultuur is een complex geheel van gewoonten, waarden, processen etc.
Een cultuur verander je niet in 1 ruk, dat vergt een consistente inspanning. Je doet dit door lang genoeg interventies te doen die een impact hebben op het korte termijn klimaat. Hou je dit lang genoeg vol, dan sijpelt dit geleidelijk aan door naar de cultuur.
Gemiddeld wordt er gerekend dat je zo’n 2 jaar nodig hebt om een cultuur te veranderen en die ook te verankeren.
Om dit proces evidence based en gestructureerd aan te pakken, hanteren we volgende fasen:
Visueel overzicht van een innovatiecultuurtraject
Van tanker naar speedboot
Ontdek ons managementboek over innovatiecultuur
Meer weten?
Is je innovatieve spier geprikkeld? Wil je weten hoe we jou kunnen helpen?
Hi, voor je verder gaat… eerst even jouw beslissing. Wij gebruiken cookies om de website goed te kunnen laten werken, voor het optimaliseren van jouw gebruikerservaring en het bijhouden van statistieken. We gebruiken enkel met jouw toestemming optionele cookies voor marketingdoeleinden zoals het tonen van gepersonaliseerde advertenties. Lees er meer over in onze cookieverklaring.
Deze cookies zijn nodig voor het goed functioneren van de website en kunnen niet worden geweigerd. Meer informatie cookieverklaring.
Wij gebruiken analytische cookies om bij te houden en te analyseren hoe gebruikers onze website gebruiken. Het gebruik van software voor webanalyse helpt ons te begrijpen hoe bezoekers onze website ervaren. We houden onder meer bij: hoeveel tijd bezoekers doorbrengen op de website, welke pagina’s zij bezoeken, waar men op de pagina klikt en tot hoe ver men scrolt. Deze gegevens worden zo veel mogelijk geanonimiseerd of gepseudonimiseerd.
We maken gebruik van marketingcookies voor advertentie- en (re)marketingdoeleinden. Hiermee kunnen we de effectiviteit van onze campagnes en advertenties meten en verbeteren. Deze cookies worden enkel geplaatst nadat je hiervoor toestemming hebt gegeven.
Wanneer we video’s van bijvoorbeeld Youtube of Vimeo integreren op onze website, plaatsen deze partijen cookies om meer te weten te komen over jouw surfgedrag. Indien je deze cookies niet toelaat, zullen we deze content niet tonen. Meer informatie cookieverklaring.
Je kunt jouw keuze op elk gewenst moment wijzigen via de cookieinstellingen onderaan de website