Interesse? Contacteer ons!
In een wereld gedreven door innovatie is het vermogen om creatief en innovatief te denken en complexe problemen op een vernieuwende manier op te lossen waardevoller dan ooit.
Maak kennis met design thinking - een krachtige methodologie die individuen en teams in staat stelt om uitdagingen aan te pakken met een frisse blik en een gebruikersgerichte aanpak. Maar wat is design thinking precies en hoe kan het jou en je team ten goede komen?
Design thinking is eigenlijk: denken en werken als een designer, zelfs al ben je er zelf geen. Het is niet alleen een proces, het is in de eerste plaats een mindset. Een manier om problemen te benaderen met empathie, nieuwsgierigheid en een bereidheid om te experimenteren. Het gaat erom jezelf in de schoenen van de eindgebruiker te plaatsen, hun behoeften te begrijpen en zo samen oplossingen te creëren die echt bij hen aansluiten.
Tijdens de training gaan we hands on te werk en zetten we theorie om in praktijk. Aan de hand van concrete cases, oefenen we de design thinking vaardigheden en het proces. Zo begrijp je het niet alleen, je ervaart ook aan den lijve hoe anders het werkt.
Nieuwsgierigheid: De basis van design thinking ligt in nieuwsgierigheid - de wens om te verkennen, vragen te stellen en aannames uit te dagen.
Empathie: Empathie staat centraal in design thinking. Het gaat erom de behoeften, wensen en emoties van de mensen voor wie je ontwerpt te begrijpen. Niet alleen de expliciete noden, maar meer nog de latente noden, wensen en verlangens.
Co-creatie: Design thinking gedijt op samenwerking. Maar dat gaat niet vanzelf. Innovatieve teams moeten extra inzetten op een veilig teamklimaat en constructieve communicatie.
Visueel Denken: Ze zeggen dat een beeld meer zegt dan duizend woorden, en bij design thinking is visueel denken een krachtig instrument voor communicatie en probleemoplossing.
Iteratief Werken: Design thinking is een iteratief proces. Het gaat om het omarmen van experimenten, feedback vragen en die feedback vervolgens te verwerken.
Wij hanteren een eigen proces in 3 fasen: verkennen, bedenken & ontwikkelen. Elk van deze fasen kent nog eens een divergente en een convergente beweging. Dat geeft volgende 6 stappen:
Scannen: Verkrijg een diep begrip van de mensen voor wie je ontwerpt door te observeren, te communiceren en met hen mee te leven.
Selecteren: Definieer duidelijk het probleem of de uitdaging die je probeert op te lossen, met de focus op de behoeften en inzichten die zijn verzameld tijdens de empathize-fase.
Verbeelden: Genereer een breed scala aan mogelijke oplossingen, kies er de meest kansrijke uit en ontwikkel ze tot concepten.
Prototyping & testing: Breng je concepten tot leven door snelle prototyping. Verzamel feedback van gebruikers via tests en iteratie, verfijn je prototypes op basis van hun inzichten en ervaringen.
Berekenen: welk business model wil je hanteren en hoe zien de processtappen er uit? Wie en wat heb je nodig? Op welke termijn kan je opleveren?
Story: Een goed idee bedenken is 1 ding, het verkocht krijgen is iets anders. Jij bent nu al overtuigd, maar je zal ook anderen moeten meekrijgen in je verhaal.
Als een foto meer zegt dan duizend woorden, dan is een prototype meer waard dan duizend vergaderingen
Creativiteit Hoe? Zo!
Ontdek ons handboek over business creativity dat we gebruiken als naslagwerk tijdens onze trainingen
Meer weten?
Wil je weten hoe we jou kunnen helpen?
Hi, voor je verder gaat… eerst even jouw beslissing. Wij gebruiken cookies om de website goed te kunnen laten werken, voor het optimaliseren van jouw gebruikerservaring en het bijhouden van statistieken. We gebruiken enkel met jouw toestemming optionele cookies voor marketingdoeleinden zoals het tonen van gepersonaliseerde advertenties. Lees er meer over in onze cookieverklaring.
Deze cookies zijn nodig voor het goed functioneren van de website en kunnen niet worden geweigerd. Meer informatie cookieverklaring.
Wij gebruiken analytische cookies om bij te houden en te analyseren hoe gebruikers onze website gebruiken. Het gebruik van software voor webanalyse helpt ons te begrijpen hoe bezoekers onze website ervaren. We houden onder meer bij: hoeveel tijd bezoekers doorbrengen op de website, welke pagina’s zij bezoeken, waar men op de pagina klikt en tot hoe ver men scrolt. Deze gegevens worden zo veel mogelijk geanonimiseerd of gepseudonimiseerd.
We maken gebruik van marketingcookies voor advertentie- en (re)marketingdoeleinden. Hiermee kunnen we de effectiviteit van onze campagnes en advertenties meten en verbeteren. Deze cookies worden enkel geplaatst nadat je hiervoor toestemming hebt gegeven.
Wanneer we video’s van bijvoorbeeld Youtube of Vimeo integreren op onze website, plaatsen deze partijen cookies om meer te weten te komen over jouw surfgedrag. Indien je deze cookies niet toelaat, zullen we deze content niet tonen. Meer informatie cookieverklaring.
Je kunt jouw keuze op elk gewenst moment wijzigen via de cookieinstellingen onderaan de website