Interesse? Contacteer ons!
Een brainstorm is een gestructureerd proces dat de kracht heeft om in korte tijd de meest briljante ideeën te genereren. Een effectieve brainstorm vereist duidelijke richtlijnen, zodat alle deelnemers zich veilig voelen om echt out-of-the-box te denken. Het is een krachtig instrument wanneer het op de juiste manier wordt ingezet.
Daarom kiezen wij bewust voor professioneel begeleide sessies waarin een balans wordt gevonden tussen vrijheid en structuur, tussen serieus en speels, tussen ontdekken en resultaten behalen.
Ons doel is om ideeën buiten de gebaande paden te verkennen en ze vervolgens in praktische oplossingen te vertalen. Want creativiteit betekent het genereren van originele én uitvoerbare ideeën. Wij streven naar resultaten die bruikbaar zijn in de praktijk.
Onder begeleiding van een ervaren facilitator gaat jouw team aan de slag. Deze sessies duren meestal van een halve dag tot twee dagen, afhankelijk van de complexiteit van het vraagstuk en het gewenste resultaat.
Onze facilitators zijn experts in het leiden van creatieve processen. Ze weten hoe ze het beste uit een groep kunnen halen, weerstand kunnen omzetten in positieve energie en ervoor kunnen zorgen dat je de gewenste resultaten behaalt. Door met een facilitator te werken, kun je als leidinggevende actief deelnemen zonder je bezig te hoeven houden met het proces.
Elke brainstormsessie is uniek en vereist een op maat gemaakte aanpak. Daarom beginnen we altijd met een grondig intakegesprek om het doel te bepalen. Op basis daarvan stellen we een aangepast plan op.
1. Vraagstelling: Is de juiste vraag gesteld? Heeft iedereen alle benodigde informatie?
2. Divergentie: Genereren van veel ideeën (volgens de wet van Osborn: "kwantiteit leidt tot kwaliteit").
3. Convergentie: Selecteren en verder ontwikkelen van de beste ideeën tot concepten.
4. Activering: Wat is nodig om de concepten daadwerkelijk te implementeren?
Aan het einde van de sessie beschik je over meer en betere ideeën. Voor een groep van ongeveer 12 deelnemers kun je rekenen op een lijst met tientallen tot honderden ideeën en ongeveer vier uitgewerkte concepten. Deze concepten kunnen variëren van een A4'tje tot een pitch of zelfs een eerste projectplan, afhankelijk van de beschikbare tijd en de behoeften.
Maar het belangrijkste resultaat van zo'n sessie is de betrokkenheid van de deelnemers. Het feit dat zij hebben kunnen bijdragen aan het vinden van oplossingen motiveert hen om deze ideeën te verdedigen en daadwerkelijk te implementeren. Hierdoor krijg je niet alleen betere oplossingen, maar ook meer draagvlak. En zoals iedereen die een veranderingsproces heeft meegemaakt weet, is dat van onschatbare waarde
Liever een training?
Wil je samen met je team het brainstormen zelf beter onder de knie krijgen? Dat kan tijdens onze training brainstormen!
Training efficiënt brainstormen
Meer weten?
Wil je weten hoe wij je kunnen helpen?
contacteer ons
Als handboek gebruiken we het standaardwerk 'Creativiteit Hoe? Zo!' (LannooCampus, 2023) waarvan 'onze' Pieter Daelman co-auteur is.
Creativiteit HOE? ZO! geeft je een rondleiding in je eigen denken en helpt je om je eigen creativiteit en die van je organisatie actief te ontwikkelen. Het is een leer-, doe- en oefenboek voor iedereen die de sleur van standaardoplossingen wil doorbreken en anderen daarin wil meekrijgen. Met actuele cases en krachtige technieken biedt Creativiteit HOE? ZO! een schat aan inspiratie voor je dagelijkse praktijk.
Hi, voor je verder gaat… eerst even jouw beslissing. Wij gebruiken cookies om de website goed te kunnen laten werken, voor het optimaliseren van jouw gebruikerservaring en het bijhouden van statistieken. We gebruiken enkel met jouw toestemming optionele cookies voor marketingdoeleinden zoals het tonen van gepersonaliseerde advertenties. Lees er meer over in onze cookieverklaring.
Deze cookies zijn nodig voor het goed functioneren van de website en kunnen niet worden geweigerd. Meer informatie cookieverklaring.
Wij gebruiken analytische cookies om bij te houden en te analyseren hoe gebruikers onze website gebruiken. Het gebruik van software voor webanalyse helpt ons te begrijpen hoe bezoekers onze website ervaren. We houden onder meer bij: hoeveel tijd bezoekers doorbrengen op de website, welke pagina’s zij bezoeken, waar men op de pagina klikt en tot hoe ver men scrolt. Deze gegevens worden zo veel mogelijk geanonimiseerd of gepseudonimiseerd.
We maken gebruik van marketingcookies voor advertentie- en (re)marketingdoeleinden. Hiermee kunnen we de effectiviteit van onze campagnes en advertenties meten en verbeteren. Deze cookies worden enkel geplaatst nadat je hiervoor toestemming hebt gegeven.
Wanneer we video’s van bijvoorbeeld Youtube of Vimeo integreren op onze website, plaatsen deze partijen cookies om meer te weten te komen over jouw surfgedrag. Indien je deze cookies niet toelaat, zullen we deze content niet tonen. Meer informatie cookieverklaring.
Je kunt jouw keuze op elk gewenst moment wijzigen via de cookieinstellingen onderaan de website