Hoe breng je de innovatiekracht van je medewerkers écht naar boven? Met onze Innovatie Challenge maak je van innovatie geen ‘buzzword’, maar een praktijkgerichte wedstrijd waarin teams van collega’s samen nieuwe concepten bedenken, prototypen én pitchen. Hieronder vind je stap voor stap hoe ons traject eruitziet.
Onze experts begeleiden dit traject van a tot z zodat u op twee oren kan slapen. Zoals steeds kiezen we bewust voor een gestructureerd, herhaalbaar proces dat z'n effectiviteit bewezen heeft.
Elk succesvol traject start met een duidelijke focus. Samen met de sponsor of het kernteam in jouw organisatie formuleren we een heldere innovatie-uitdaging. Dit kan gaan over een nieuwe product- of dienstverlening, een procesverbetering, een nieuw businessmodel of iets anders waar jullie graag verandering willen zien.
Vervolgens lanceren we binnen de organisatie een oproep: medewerkers kunnen zich aanmelden in teams van 4 tot 6 personen. Zo stimuleren we multidisciplinaire samenwerking en zorgen we voor een diverse mix van competenties. Waar nodig voorzien we studiemateriaal of achtergrondinformatie, zodat iedereen met voldoende kennis van de materie kan starten.
Massa brainstorm
De start van de Innovatie Challenge is een grootschalige, georganiseerde brainstormsessie. Onze ervaren begeleiders helpen de teams:
Alle teams maken een korte videopitch waarin ze hun idee toelichten. Deze presentaties worden online gedeeld binnen de organisatie, zodat collega’s de concepten kunnen bekijken en hun stem kunnen uitbrengen. Dit vergroot niet alleen de betrokkenheid, maar zorgt er ook voor dat de hele organisatie meedenkt en meebeslist over welke voorstellen het meest kansrijk zijn.
Op basis van de online stemming gaan de ideeën met de meeste stemmen door naar de volgende ronde. Daarnaast kan er ook een jury met experts of managers worden samengesteld die hun professionele blik werpt op de voorstellen. Zo ontstaat een evenwicht tussen de populaire publiekslievelingen en de ideeën die volgens de jury het meeste potentieel hebben.
Prototyping workshop
De geselecteerde teams gaan aan de slag in een ontwikkelfase. Onder professionele begeleiding werken ze hun concepten verder uit tot een vroeg prototype, dat zo snel mogelijk getest wordt bij echte gebruikers. Door feedback te verzamelen en direct te leren van mogelijke fouten, werken de teams toe naar een verbeterde versie van hun idee die écht meerwaarde biedt.
Zodra de prototypes hun waarde hebben bewezen, helpen we de teams bij het uitschrijven van een mini businesscase:
Daarnaast coachen we de deelnemers om hun verhaal scherp en overtuigend te brengen in een professionele pitch. Met de juiste structuur, visuals en storytelling maken ze hun idee onweerstaanbaar voor beslissers.
In de laatste fase pitchen de teams hun uitgewerkte concept voor de jury. Deze beoordeelt op criteria als haalbaarheid, marktpotentieel en creativiteit. Uiteindelijk wordt één (of meerdere) winna(a)r(s) uitgeroepen. De beste ideeën krijgen zo een groen licht en een springplank om écht in de organisatie te worden geïmplementeerd.
Met dit gestructureerde traject zorg je ervoor dat ideeën bij medewerkers vanzelf naar boven komen, de organisatie die ideeën opneemt en je ze vervolgens versneld en succesvol kunt uitrollen. Zo bouw je niet alleen aan nieuwe oplossingen, maar ook aan een duurzame innovatiecultuur binnen je bedrijf.
Neem contact op voor meer informatie of een vrijblijvend gesprek. Samen bekijken we hoe onze Innovatie Challenge de creativiteit in jouw organisatie kan versterken en versnellen.
Ontdek hoe het gesteld is met jullie innovatiecultuur
Vul de freemium versie van onze wetenschappelijk onderbouwde test in en krijg dadelijk een eerste rapport
Meer weten?
Is jouw innovatiespier geprikkeld?
Hi, voor je verder gaat… eerst even jouw beslissing. Wij gebruiken cookies om de website goed te kunnen laten werken, voor het optimaliseren van jouw gebruikerservaring en het bijhouden van statistieken. We gebruiken enkel met jouw toestemming optionele cookies voor marketingdoeleinden zoals het tonen van gepersonaliseerde advertenties. Lees er meer over in onze cookieverklaring.
Deze cookies zijn nodig voor het goed functioneren van de website en kunnen niet worden geweigerd. Meer informatie cookieverklaring.
Wij gebruiken analytische cookies om bij te houden en te analyseren hoe gebruikers onze website gebruiken. Het gebruik van software voor webanalyse helpt ons te begrijpen hoe bezoekers onze website ervaren. We houden onder meer bij: hoeveel tijd bezoekers doorbrengen op de website, welke pagina’s zij bezoeken, waar men op de pagina klikt en tot hoe ver men scrolt. Deze gegevens worden zo veel mogelijk geanonimiseerd of gepseudonimiseerd.
We maken gebruik van marketingcookies voor advertentie- en (re)marketingdoeleinden. Hiermee kunnen we de effectiviteit van onze campagnes en advertenties meten en verbeteren. Deze cookies worden enkel geplaatst nadat je hiervoor toestemming hebt gegeven.
Wanneer we video’s van bijvoorbeeld Youtube of Vimeo integreren op onze website, plaatsen deze partijen cookies om meer te weten te komen over jouw surfgedrag. Indien je deze cookies niet toelaat, zullen we deze content niet tonen. Meer informatie cookieverklaring.
Je kunt jouw keuze op elk gewenst moment wijzigen via de cookieinstellingen onderaan de website