Breng structuur in je innovatiecultuur

Hoe verbeter je de innovatiecultuur binnen jouw organisatie? Hoe krijg je jouw mensen mee? En hoe doe je dat op een gestructureerde, onderbouwde manier? Ontdek het Cromax® innovatie framework. Het eerste volledig wetenschappelijk onderbouwde model om de innovatiecultuur binnen organisaties in kaart te brengen, te optimaliseren en vervolgens te managen.

 

Contacteer ons over innovatiecultuur

Innovatie explosie

Sinds het begin van de innovatie-explosie volgen de veranderingen in onze maatschappij en onze bedrijven elkaar in een ijltempo op. Om relevant te blijven, moet je als organisatie steeds sneller op die nieuwe omstandigheden kunnen inspelen. Dat betekent: werken aan een duurzame innovatiecultuur.

Jammer genoeg zijn de meeste organisaties daar nog niet op voorbereid en worstelen ze met deze innovatieversnelling. Vooral middelgrote en grote organisaties hebben last van starheid en moeten constant kampen om niet vast te lopen in logge structuren.

Breng structuur in je innovatiecultuur

Zou het niet geweldig zijn als er een eenvoudig en helder model bestond dat ervoor kon zorgen dat je de innovatiecultuur in jouw organisatie kon meten, verbeteren en managen? Wat als we zouden kunnen zorgen voor een organische en constante flow aan kwalitatieve, vernieuwende ideeën, bedacht door jouw eigen team?

Breng structuur in jouw innovatiecultuur

Het CROMAX® innovatie framework

CROMAX®, of ook wel de creatieve organisatie matrix,  is het eerste volledig evidence based framework dat de innovatiecultuur in organisaties in kaart brengt.

We ontwikkelden het Cromax® model in samenwerking met onderzoekers van de Universiteit van Gent, Erasmus Hogeschool en Karel de Grote Hogeschool. Het bevat meer dan 60 wetenschappelijk onderbouwde parameters die ons in staat stellen om de cultuur binnen jouw organisatie nauwkeurig in te onderzoeken, te verbeteren en te managen.

Innovatiecultuur in kaart gebracht

Het CROMAX®-model bestaat uit 2 assen: 

‐De verticale as bevat de 3 verschillende lagen binnen de organisatie: individu, team en leiderschap.

‐De horizontale as beschrijft de 4 verschillende procesfases: oriëntatie, ideecreatie, ideepromotie en realisatie

Samen geeft dat een eenvoudig en behapbaar model van 12 bouwstenen, dat door de achterliggende 60 parameters tegelijkertijd onvoorstelbaar performant is.

We hebben in de afbeelding hieronder elk vak samengevat in 1 titel. Uiteraard is dit een sterke vereenvoudiging, maar het geeft je een idee van de verschillende aspecten die aan bod komen.

Breng je innovatiecultuur in kaart met het Cromax framework

Assessment innovatiecultuur

Doe gerust zelf even de sneltest: lees elk van de 12 titels en vraag jezelf af hoe jouw organisatie hier scoort.

Alles perfect? Proficiat, dan heb je onze expertise wellicht niet nodig. Hier en daar toch wat twijfels? Dan kunnen we je zeker helpen!

Wil je graag een helder en onafhankelijk beeld krijgen van waar de innovatiecultuur in jouw organisatie op dit moment staat? Met het Cromax® assessment krijg je een gedetailleerd overzicht van de verschillende elementen die een impact hebben op jouw innovatiecultuur en hoe jullie daarop scoren.

Innovatiecultuur in de praktijk

Uiteraard blijft CROMAX® niet beperkt tot een theoretisch model. In alles wat we doen, starten we met dit model als stevige ruggegraat.

Zo helpen we organisaties om hun innovatiecultuur doelgericht te optimaliseren en vervolgens te verankeren en managen.

Vervolgens ontwerpen we alle innovatieprocessen die we begeleiden op basis van de inzichten uit CROMAX®.

En tot slot bieden we verschillende trainingspakketten die er voor zorgen dat zowel u als uw medewerkers de juiste inzichten en skills kunnen ontwikkelen om CROMAX® in de praktijk om te zetten.

  • “Eigenlijk is een dergelijk traject ook erg leerzaam voor het management, niet alleen voor de medewerkers" - Bernard De Potter, Administrateur-Generaal @ Agentschap Innoveren & Ondernemen
  • “De mensen zijn naar elkaar toegegroeid en begrijpen nu wat het betekent om innovatief te denken.” - Brecht Vandenborre, Commercieel Directeur @ Stas
  • “Voor mij is het vanzelfsprekend dat je samen met je mensen verandert. Ik ben niet dom, maar zonder de nog slimmere mensen rondom mij raken we niet vooruit." - Geert Vanoverschelde, CEO @ Sylvester productions
  • “Ik leerde dat je innoveren kunt inbedden in je organisatie. Dat is goed, want zo kan elke medewerker mee innoveren.” - An Van Den Eynde, CEO @ Komma Board
  • “Iemand zei: ‘Ik denk dat dit het beste is wat je ooit gedaan hebt voor het bedrijf’.” - Ludovic Billiet, CEO @ Triplaco
  • “Ik had de outcome van zo'n innovatie bootcamp onderschat. Als ik onze concurrent was, ik zou schrik beginnen krijgen!” - Ivan Cornette, Sales & Marketing Director at Europ Assistance

Contacteer ons!

Benieuwd wat medewerker-gedreven innovatie aan jouw organisatie kan bijdragen? Of zit je met een uitdaging en wil je ons even aan de tand voelen hoe we kunnen helpen? Contacteer ons gerust, wij komen graag op de koffie.