DE DESIGN SPRINT: IN 1 LIJN NAAR VERNIEUWENDE CONCEPTEN
Wat is een design sprint?
Een design sprint is een kort en krachtig innovatietraject. Ideaal voor teams die willen beginnen met medewerker-gedreven innovatie.
De design sprint leent zich bij uitstek voor het bedenken en ontwikkelen van vernieuwende concepten voor vraagstukken waarin de gebruiker een prominente rol speelt. Dat kan zowel gaan over externe vraagstukken (bv producten en/of diensten) als over interne vraagstukken (bv processen, structuren,...)
Design sprint aanpak
Bij Bedenk hanteren we een eigen, geoptimaliseerd proces van 6 tot 8 workshops. We combineren in onze aanpak de wetenschappelijke inzichten uit het Cromax model met de resultaatgerichte benadering van design thinking.
Dit resulteert in een zeer performant proces: van alle gepresenteerde projecten krijgt gemiddeld 60 tot 80% groen licht. Bovendien zien we dat opnieuw ongeveer 80% hiervan succesvol geïmplementeerd wordt. Dat bewijst dat het proces ook zeer degelijke, gedragen projecten oplevert.
Design sprint verloop
Het verloop ziet er als volgt uit:
1. Samen met een klein kernteam wordt een innovatie-opdracht uitgeschreven
2. We stellen een pop up innovatieteam samen. (6 - 12 p) Tijdens een eerste kick off maken ze kennis met de innovatie-opdracht en bepalen zelf welke onderzoeksacties nodig zijn.
3. De teamleden voeren zelf het nodige onderzoek. Dat kan deskresearch zijn, maar evengoed gesprekken met klanten.
4. Met de opgedane inzichten starten we aan onze innovatie sprint/ innovatie bootcamp
5. Het team presenteert 3 à 4 strategische projecten aan het kernteam
6.Het kernteam valideert deze projecten, bepaalt welke groen licht krijgen en geeft uitgebreid feedback.
Design sprint workshops
De sprint zelf bestaat uit 6 tot 8 workshopdagen met nog 1 à 2 dagen extra voor de deelnemers om research te doen en hun eindpresentatie voor te bereiden:
VERKENNEN
SCANNEN (1 dag)
Tijdens de kick off maken de deelnemers kennis met elkaar. Het proces en de innovatie-opdracht worden overlopen. En de deelnemers worden getraind in de juiste communicatiestrategieën om een veilig teamklimaat te garanderen.
Tot slot delen ze de kennis die ze al hebben over het thema en definiëren ze de kennisgaten. Op deze basis wordt een research plan opgesteld.
RESEARCHEN (+/- 1dag)
Per twee voeren de teamleden zelf een stuk van de research uit. Een vast onderdeel hiervan is een diepte-interview met minstens drie effectieve gebruikers.
SELECTEREN (1dag)
De opgedane inzichten worden met de groep gedeeld. Hieruit worden de belangrijkste geselecteerd. Er wordt gezocht naar interessante nieuwe kruispunten. Aan de hand hiervan wordt de innovatieraag aangescherpt.
BEDENKEN
VERBEELDEN (1 à 2 dagen)
Aan de hand van de aangescherpte innovatievragen doen de deelnemers onderzoek naar innovatie-trends. Die brengen ze samen en gebruiken ze vervolgens om veel out of the box ideeën te bedenken.
Uit de veelheid van ideeën selecteren ze vervolgens de meest kansrijke en werken die uit tot basic concepten.
TESTEN (1 à 2 dagen)
De concepten worden omgezet in prototypes. Hiermee gaan de deelnemers naar de gebruikers toe. Ze laten de gebruikers aan de slag gaan met de prototypes en observeren wat er gebeurt. Vervolgens bevragen ze hen over hun ervaring.
De informatie die ze hier uit halen, wordt gebruikt om de concepten kiezen en/of te verbeteren.
ONTWIKKELEN
BEREKENEN (1 dag)
Aan de hand van de geteste concepten wordt er een winstgevend business model uitgewerkt. Vervolgens wordt er ook gewerkt aan het becijferen van een mini business case.
PLANNEN (1 dag)
”He who fails to plan, plans to fail” – Benjamin Franklin
In deze laatste workshopdag worden de verschillende concepten in een grondig projectplan gegoten: wat is de scope? Wie zijn de balangrijkste stakeholders? En wat zijn de mogelijke risico’s? Dit resulteert in een betrouwbare planning voor de developers.
Bovendien wordt hier de laatste presentatie voorbereid.
VALIDATIE & FEEDBACK
De finale projecten worden voorgesteld aan de innovatie board. Zij beslissen welke projecten groen licht krijgen tijdens een validatieworkshop. Vervolgens worden die projecten aan een ontwikkelteam toegewezen. (1/2 dag)
Intensief traject
In dit intensieve traject wordt er wekelijks 1 workshopdag georganiseerd. Op die manier krijg je een relatief kort en toch krachtig proces dat uw medewerkers kunnen comineren met hun gewone taken.
De doorlooptijd van het gehele proces van innovatie-opdracht tem beslissingsmoment is hier 2 à 3 maand.
Meer weten? Neem gerust contact op!
Customer case
Ben je benieuwd hoe anderen de design sprint hebben ervaren? Ontdek hoe STAS het heeft aangepakt.
Enkele van onze design sprint klanten: